سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۷:۳۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: شرکت انرژی « ای.جی.ال» سوئیس اعلام کرد این شرکت قراردادی 25 ساله به ارزش تقریبی 10 تا 22 میلیارد یورو با شرکت صادرات گاز ایران برای عرضه سالانه 5/5 میلیارد مترمکعب گازطبیعی از سوی ایران به اروپا را نهایی ساخته‌است.

مدیر ارتباطات شرکت ای.جی.ال ادامه داد: اطلاعات بیشتر درباره پروژه صادرات گاز ایران به اروپا با توافق دوطرف، محرمانه است.بنابر اعلام سایت رسمی‌شرکت انرژی ای.جی.ال سوئیس، این شرکت در یکی از منحصربه‌فردترین قراردادهای دوران حیات خود، چند ماه پیش با ایران قرارداد بلندمدت در زمینه گازطبیعی منعقد ساخته است.

بر اساس گزارش هاینز کارر  رئیس هیأت مدیره و  امانوئل هوهنر  مدیرعامل شرکت ای.جی.ال، این شرکت با شرکت ملی صادرات گاز ایران برای انتقال گاز ایران به اروپای غربی از طریق خط لوله به توافق نهایی رسیده است.

لیلی فرای مدیر ارتباطات شرکت ای.جی.ال در گفت‌وگو با همشهری درباره این پروژه گفت: قرارداد انتقال گاز ایران به اروپا میان شرکت ملی صادرات گاز ایران و شرکت ای.جی.ال سوئیس نوامبر 2006 (آبان‌ماه 1385) منعقد شده است.

به گفته وی، جریان صادرات گاز ایران به اروپا با تکمیل و بهره‌برداری خط لوله گاز «ترانس آدریاتیک» میان آلبانی و ایتالیا آغاز خواهد شد. وی افزود: این خط لوله در پایان سال 2010 به بهره‌برداری خواهد رسید و از آن پس امکان صادرات گاز ایران مهیا خواهد شد.

یواخیم کونراد رئیس بخش بازرگانی گاز شرکت ای.جی.ال در این رابطه به خبرگزاری رویترز گفت: بر اساس قرارداد منعقده، گاز ایران از طریق خاک کشورهای ترکیه، یونان و آلبانی به اروپا منتقل می‌شود و برای انتقال گاز به ایتالیا نیز یک خط لوله جدید در زیر دریای آدریاتیک احداث خواهد شد.

کونراد از اعلام رقم دقیق ارزش قرارداد منعقده خودداری کرد، اما گفت: ارزش قرارداد بسته به برخی عوامل متغیر همچون قیمت انرژی مابین 10 تا 22 میلیارد یورو است.

کونراد ادامه داد: خط لوله جدید در کف دریای آدریاتیک که اکنون در مراحل مقدماتی قرار دارد در سال 2010 به بهره‌برداری خواهد رسید و «ای.جی.ال» اکنون در مذاکرات نهایی با شرکای احتمالی این خط لوله است و نام آنها را در تابستان اعلام خواهد کرد.

وی ادامه داد: این خط لوله جدید که «ای.جی.ال» و سایر شرکا هر یک به طور مساوی بالغ بر 150 میلیون یورو در آن سرمایه‌گذاری خواهند کرد به خطوط لوله‌ای که اکنون گاز ایران را به ترکیه منتقل می‌کند و همچنین خطوط لوله جدیدی که بین یونان و آلبانی و ایتالیا احداث خواهد شد، متصل می‌گردد.

مدیر بخش بازرگانی «ای.جی.ال» گفت:‌ قرارداد ما با ایران چند ماه پیش منعقد شد اما دیروز همزمان با کنفرانس نیم‌سالانه مالی این شرکت فاش شد.

در همین رابطه رئیس نظارت بر عملیات صادرات گاز در شرکت ملی صادرات گاز ایران به ایسنا گفت: برای صادرات گاز به سوئیس همچنان در حال مذاکره هستیم؛ در این راستا در حال تنظیم قرارداد هستیم که هنوز نهایی نشده است.

رسول سلمانی با بیان این که قرار است مسئولان شرکت سوئیسی «ای.جی.ال» برای ادامه مذاکرات به ایران بیایند، اظهار داشت: قرار بود طرف سوئیسی مسائل انتقال گاز را با ترکیه حل کند و توافقنامه‌ای از کشور ترکیه بیاورد که امکان انتقال گاز از آنجا وجود دارد تا ما بتوانیم ادامه مذاکرات را در چارچوب توافقنامه و مسائل دیگر مربوط به قیمت و مقدار گاز ادامه دهیم؛ ولی تا آنجا که من اطلاع دارم هنوز این توافقنامه ارائه نشده است.

به گفته او مطابق توافقنامه اولیه قرار است در فاز اول 5/1میلیارد مترمکعب گاز به آن کشور صادر شود و در فاز دوم به 5/5 میلیارد مترمکعب افزایش یابد. وی افزود: هنوز درباره مبلغ قرارداد برآوردی نداریم.

کد خبر 23676

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز